ΘΕΜΑ:Γνωριμία με τον άνθρωπο
ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: Βιολογία, γλώσσα, πληροφορική
ΤΑΞΗ : Τμήμα ένταξης Γ’ τάξης δημοτικού σχολείου
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ : Να έρθει το παιδί σε επαφή με το ανθρώπινο σώμα και κυρίως να γνωρίσει το αναπαραγωγικό σύστημα και τα μέρη του προσώπου.
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΑΠΣ ΚΑΙ ΔΕΠΣ : Το σενάριο είναι συμβατό με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών. Συγκεκριμένα, βοηθά το μαθητή να λειτουργήσει αυτόνομα, και κατ’ επιλογή ομαδικά με τα άλλα παιδιά στην τάξη ένταξης. Η μορφή του σεναρίου είναι τέτοια που ενισχύει την ανακαλυπτική- διερευνητική μάθηση.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ :
Γνωστικοί στόχοι
1. να μάθει το παιδί την αναπαραγωγική διαδικασία, τα μέρη του σώματος και να μπορεί να τα ανανωρίζει και να τα καταδεικνύει.
2. να μάθει λεξιλόγιο σχετικά με τα παραπάνω, να το αφομοιώσει και να το χρησιμοποιεί στον προφορικό και γραπτό λόγο.
3. να εξασκήσει τη μνήμη του.
4. να μάθει βασικές δεξιότητες χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Παιδαγωγικοί στόχοι
1. Τόνωση της αυτοεκτίμησης μέσα από τη δημιουργική απασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
2. Καλλιέργεια της ενασχόλησης με μία δραστηριότητα και της ολοκλήρωσής της.
3. Ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και των κανόνων αλληλεπίδρασης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ : Ομαδοσυνεργατική, βιωματική και κατευθυνόμενη διδασκαλία. Συμπεριφοριστική προσέγγιση της διδασκαλίας, καθώς τα παιδιά με νοητική υστέρηση επωφελούνται από τον κατευθυνόμενο και δομημένο τρόπο διδασκαλίας.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ-ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΠΗΓΕΣ
Έγινε χρήση του λογισμικού KIDIPEDIA του περιοδικού RAMKID. Πιο συγκεκριμένα, το CD-ROM με θέμα «Ο άνθρωπος» (αριθμός τόμου 16). Συμπληρωματικά δόθηκαν φύλλα εργασιών για κάθε δραστηριότητα του λογισμικού που χρησιμοποιήσανε τα παιδιά, ενώ παράλληλα έγινε επίδειξη των μερών του σώματος/προσώπου στην ανατομική κούκλα για μέγιστη εμπέδωση από τους μαθητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ-ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
Τα παιδιά της τάξης ένταξης χωρίζονται σε δύο ομάδες των δύο ατόμων. Η κάθε ομάδα βρίσκεται μπροστά σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η διάρκεια του σεναρίου είναι 4 διδακτικές ώρες τάξης ένταξης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ-ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Στο παρόν εκπαιδευτικό σενάριο οι μαθητές κάθονται ανά δύο μπροστά σε ένα Η/Υ. Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν το εκπαιδευτικό λογισμικό Kidepedia της Ramkid.Η επιλογή του συγκεκριμένου λογισμικού έγινε με βάση α) την ποικιλία και απλότητα των παρεχόμενων δραστηριοτήτων και β) τον ευχάριστο και ψυχαγωγικό χαρακτήρα του προγράμματος.
Παρουσίαση του σεναρίου
1η ΦΑΣΗ: Εκκίνηση του λογισμικού Kidepedia
Περιγραφή της 1ης φάσης
• Τα παιδιά ανοίγουν το εκπαιδευτικό λογισμικό κάνοντας διπλό αριστερό κλικ στο αντίστοιχο εικονίδιο της επιφάνειας εργασίας.
• Το πρόγραμμα ξεκινά με την εμφάνιση όλων των τόμων του λογισμικού και το παιδί καλείται να επιλέξει τον 16ο τόμο, με τίτλο «Άνθρωπος», κάνοντας αριστερό κλικ πάνω στο αντίστοιχο εικονίδιο.

• Με την εκκίνηση του λογισμικού εμφανίζεται στην αριστερή πλευρά της οθόνης του Η/Υ μια λίστα με 15 κατηγορίες δραστηριοτήτων, όπου η καθεμία περιλαμβάνει υποκατηγορίες δραστηριοτήτων ενώ την υπόλοιπη οθόνη καλύπτει το κεντρικό πλαίσιο παρουσίασης.

• Γνωριμία του παιδιού με το σύστημα πλοήγησης. Στην αρχική επιφάνεια αλλά και σε κάθε επιλεγόμενη δραστηριότητα υπάρχουν επιλογές με την ένδειξη «έξοδος» η οποία μας μεταφέρει στο κεντρικό μενού επιλογής των αρχικών τόμων.
2η ΦΑΣΗ: Επιλογή δραστηριοτήτων
Περιγραφή της 2ης φάσης- 1η δραστηριότητα
• Σε αυτή τη φάση ο εκπαιδευτικός κατευθύνει την ομάδα των 2 παιδιών να επιλέξει από τη λίστα δραστηριοτήτων την πρώτη «Πώς ήρθες στον κόσμο;».

• Τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν με αριστερό κλικ την προτεινόμενη δραστηριότητα. Στη συνέχεια επιλέγουν με αριστερό κλικ τη δραστηριότητα στα αριστερά της οθόνης εργασίας με τον τίτλο « Πώς ήρθες στον κόσμο». Στην πορεία οι μαθητές παρακολουθούν την ιστορία, που περιλαμβάνει τη σύλληψη, κύηση και γέννηση ενός παιδιού. Σε κάθε σημείο της αφήγησης στο κάτω δεξί μέρος της οθόνης υπάρχουν 2 βελάκια που δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να επιστρέψουν σε προηγούμενο σημείο της ιστορίας ή να προχωρήσουν σε επόμενο.

Το περιβάλλον της δραστηριότητας αυτής είναι πολύ ευχάριστο για τα παιδιά, καθώς τα εισάγει σε δυσνόητες έννοιες, όπως αναπαραγωγικό σύστημα, σύλληψη, κυοφορία, γέννηση και πρώτη ανάπτυξη με απλό και κατανοητό τρόπο. Ενδείκνυται για παιδιά με νοητική υστέρηση γιατί η μάθηση αποκτάται μέσω παιχνιδιού και μέσω πολυαισθητηριακής οδού.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ 1ΟΥ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΜΕΤΑΓΝΩΣΗ
• Μοιράζεται το πρώτο φύλλο εργασίας στο κάθε παιδί της ομάδας. Αρχικά συζητά η κάθε ομάδα ξεχωριστά με θέμα την ιστορία που μόλις παρακολούθησαν. Στη συνέχεια, το κάθε παιδί μόνο του συμπληρώνει το φύλλο εργασίας.
1η δραστηριότητα
Γράψε στις παρακάτω γραμμές με δικά σου λόγια πώς έρχεται ένα μωρό στον κόσμο......................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
2η δραστηριότητα
Επίλεξε τη σωστή απάντηση
Το μωρό αρχίζει να κλοτσά την κοιλιά της μαμάς ....
α) το 4ο μήνα;
β) τον 7ο μήνα;
Το μωρό είναι έτοιμο να βγει στον κόσμο...
α) τον 6ο μήνα ;
β) τον 9ο μήνα ;
Περιγραφή της 2ης φάσης- 2η δραστηριότητα
• Σε αυτή τη φάση ο εκπαιδευτικός κατευθύνει την ομάδα των 2 παιδιών να επιλέξει από τη λίστα δραστηριοτήτων την τελευταία με τίτλο «Το σώμα μου».

• Τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν με αριστερό κλικ την προτεινόμενη δραστηριότητα. Στη συνέχεια επιλέγουν με αριστερό κλικ τη δραστηριότητα στο πάνω μέρος της οθόνης εργασίας με τον τίτλο «Το κεφάλι μας».

• Η δραστηριότητα αυτή ενδείκνυται για παιδιά με νοητική υστέρηση γιατί μέσω παιχνιδιού γίνεται εκμάθηση μερών του προσώπου, καθώς επίσης ο ρυθμός εκτέλεσης της δραστηριότητας είναι αργός.
• Το παιδί δεν είναι παθητικός δέκτης πληροφοριών αλλά αλληλεπιδρά με το λογισμικό. Με τη βοήθεια του ποντικιού σημαδεύει το σημείο του προσώπου που του ζητείται κάθε φορά από τη φωνή του λογισμικού. Η εντολή του δίνεται ακουστικά και οπτικά. Έτσι, το παιδί μετακινεί το ποντίκι, που έχει τη μορφή στόχου στην οθόνη, και όταν εντοπίσει το σωστό σημείο πατάει αριστερό κλικ. Τότε, ένας μικρός πύραυλος εκτοξεύεται από το κάτω δεξί μέρος της οθόνης και κατευθύνεται στο σημείο επιλογής του παιδιού. Στην περίπτωση που το σημείο είναι σωστό, ο πύραυλος εκρήγνυται και το λογισμικό αυτομάτως τοποθετεί ένα επίθεμα στο σημείο αυτό. Ταυτόχρονα, ακούγεται η φωνή του εκφωνητή να επαναλαμβάνει το συγκεκριμένο σημείο π.χ. « Ωχ, το μάτι μου!». Στην περίπτωση λάθους ο πύραυλος εκτοξεύεται προς το σημείο επιλογής αλλά πέφτει προς τα κάτω, σπάει και ακούγεται ο ήχος της θραύσης. Η ένδειξη με το απαιτούμενο σημείο του προσώπου παραμένει στην οθόνη μέχρι το παιδί να καταφέρει να εντοπίσει το σωστό, γιατί διαφορετικά δε είναι δυνατόν να συνεχίσει στην επόμενη εντολή. Τα συνολικά χαρακτηριστικά του προσώπου που απαιτούνται από το λογισμικό είναι 13.

• Με την επιτυχή συμπλήρωση όλων των σημείων, ο μαθητής επιβραβεύεται οπτικά και ακουστικά. Του δίνεται ακόμη η επιλογή να επαναλάβει τη δραστηριότητα.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ 2ΟΥ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΜΕΤΑΓΝΩΣΗ
1η δραστηριότητα
Ζωγράφισε στο παρακάτω σημείο ένα πρόσωπο με μάτια, μύτη, στόμα, αυτιά και μαλλιά.
2η δραστηριότητα
Διάλεξε από διάφορα περιοδικά εικόνες προσώπων, κόψε τα και κόλλησε τα σε ένα μεγάλο χαρτόνι. Στη συνέχεια περίγραψε προφορικά τα πρόσωπα στους συμμαθητές σου (π.χ. χρώμα μαλλιών, χρώμα ματιών).
3η δραστηριότητα
Σταθείτε ανά 2 άτομα πρόσωπο με πρόσωπο. Ο ένας θα δείχνει ένα σημείο στο πρόσωπο του και ο άλλος θα λέει φωναχτά ποιο είναι. Στη συνέχεια θα κάνετε το αντίστροφο.
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με τη χρήση αυτού του εκπαιδευτικού σεναρίου επιθυμούμε να είναι σε θέση ο μαθητής με νοητική υστέρηση να κατανοεί βασικά στοιχεία της αναπαραγωγικής διαδικασίας, της κύησης και της γέννησης, καθώς επίσης να αναγνωρίζει και να ονομάζει στοιχεία του ανθρώπινου προσώπου. Αναμένουμε το παιδί να μπορεί γενικεύσει τις νέες γνώσεις κάνοντας χρήση αυτών στον προφορικό και γραπτό λόγο. Παράλληλα εισάγεται σε βασικές γνώσεις χρήσης του Η/Υ .
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει ανεξάρτητα την κάθε φάση του σεναρίου αλλά και τη συνολική επιτυχημένη ή όχι εφαρμογή του.
Αρχικά πρέπει να εκτιμήσει ο εκπαιδευτικός κατά πόσον το εκπαιδευτικό σενάριο μπορεί να ενταχθεί στην καθημερινή διδασκαλία της τάξης ένταξης και κατά πόσον ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών με νοητική υστέρηση.
• Είναι οι διδακτικοί στόχοι ξεκάθαροι και συνδέονται με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών ;
• Ενισχύει την ενεργητική και την ομαδοσυνεργατική μάθηση ;
• Αξιοποιεί κατάλληλα τις δυνατότητες των ΤΠΕ ;
• Παρέχει στον εκπαιδευτικό τις δυνατότητες γενίκευσης και επέκτασης ; Είναι εύκολο για τον εκπαιδευτικό να το σχεδιάσει και να το εφαρμόσει στην τάξη ένταξης ;
Ο εκπαιδευτικός καλείται ακόμη να αξιολογήσει την ανταπόκριση των μαθητών στις δραστηριότητες του σεναρίου. Μπορεί να εκτιμήσει το βαθμό ικανοποίησης των μαθητών, τις δυσκολίες που συνάντησαν και τις δικές τους προτάσεις για μελλοντικές δραστηριότητες μέσω ερωτήσεων.
Βασικός στόχος του σεναρίου είναι η εκμάθηση πληροφοριών σχετικών με το ανθρώπινο σώμα. Έτσι, μετά την εφαρμογή του θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να αξιολογήσει το κατά πόσο το εκπαιδευτικό σενάριο ανταποκρίθηκε στους στόχους που είχε θέσει αρχικά. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με τα φύλλα εργασιών που δίνονται μετά την κάθε δραστηριότητα είτε με προφορικές ερωτήσεις.
Τέλος, εκτιμάται ο βαθμός γενίκευσης της νέας γνώσης στη διδακτική πράξη και στην καθημερινότητα του παιδιού με νοητική υστέρηση. Συγκρίνεται το πριν και το μετά της συμπεριφοράς, με την παρακολούθηση πριν και μετά τη διδασκαλία του σεναρίου, τόσο στην τάξη ένταξης όσο και στα πλαίσια της γενικής τάξης. Ακόμη, αξιολογείται η ενεργή συμμετοχή του παιδιού και η απόκτηση δεξιοτήτων αλληλεπίδρασης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ :
Γνωστικοί στόχοι
1. να μάθει το παιδί την αναπαραγωγική διαδικασία, τα μέρη του σώματος και να μπορεί να τα ανανωρίζει και να τα καταδεικνύει.
2. να μάθει λεξιλόγιο σχετικά με τα παραπάνω, να το αφομοιώσει και να το χρησιμοποιεί στον προφορικό και γραπτό λόγο.
3. να εξασκήσει τη μνήμη του.
4. να μάθει βασικές δεξιότητες χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Παιδαγωγικοί στόχοι
1. Τόνωση της αυτοεκτίμησης μέσα από τη δημιουργική απασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
2. Καλλιέργεια της ενασχόλησης με μία δραστηριότητα και της ολοκλήρωσής της.
3. Ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και των κανόνων αλληλεπίδρασης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ : Ομαδοσυνεργατική, βιωματική και κατευθυνόμενη διδασκαλία. Συμπεριφοριστική προσέγγιση της διδασκαλίας, καθώς τα παιδιά με νοητική υστέρηση επωφελούνται από τον κατευθυνόμενο και δομημένο τρόπο διδασκαλίας.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ-ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΠΗΓΕΣ
Έγινε χρήση του λογισμικού KIDIPEDIA του περιοδικού RAMKID. Πιο συγκεκριμένα, το CD-ROM με θέμα «Ο άνθρωπος» (αριθμός τόμου 16). Συμπληρωματικά δόθηκαν φύλλα εργασιών για κάθε δραστηριότητα του λογισμικού που χρησιμοποιήσανε τα παιδιά, ενώ παράλληλα έγινε επίδειξη των μερών του σώματος/προσώπου στην ανατομική κούκλα για μέγιστη εμπέδωση από τους μαθητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ-ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
Τα παιδιά της τάξης ένταξης χωρίζονται σε δύο ομάδες των δύο ατόμων. Η κάθε ομάδα βρίσκεται μπροστά σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η διάρκεια του σεναρίου είναι 4 διδακτικές ώρες τάξης ένταξης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ-ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Στο παρόν εκπαιδευτικό σενάριο οι μαθητές κάθονται ανά δύο μπροστά σε ένα Η/Υ. Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν το εκπαιδευτικό λογισμικό Kidepedia της Ramkid.Η επιλογή του συγκεκριμένου λογισμικού έγινε με βάση α) την ποικιλία και απλότητα των παρεχόμενων δραστηριοτήτων και β) τον ευχάριστο και ψυχαγωγικό χαρακτήρα του προγράμματος.
Παρουσίαση του σεναρίου
1η ΦΑΣΗ: Εκκίνηση του λογισμικού Kidepedia
Περιγραφή της 1ης φάσης
• Τα παιδιά ανοίγουν το εκπαιδευτικό λογισμικό κάνοντας διπλό αριστερό κλικ στο αντίστοιχο εικονίδιο της επιφάνειας εργασίας.
• Το πρόγραμμα ξεκινά με την εμφάνιση όλων των τόμων του λογισμικού και το παιδί καλείται να επιλέξει τον 16ο τόμο, με τίτλο «Άνθρωπος», κάνοντας αριστερό κλικ πάνω στο αντίστοιχο εικονίδιο.
• Με την εκκίνηση του λογισμικού εμφανίζεται στην αριστερή πλευρά της οθόνης του Η/Υ μια λίστα με 15 κατηγορίες δραστηριοτήτων, όπου η καθεμία περιλαμβάνει υποκατηγορίες δραστηριοτήτων ενώ την υπόλοιπη οθόνη καλύπτει το κεντρικό πλαίσιο παρουσίασης.
• Γνωριμία του παιδιού με το σύστημα πλοήγησης. Στην αρχική επιφάνεια αλλά και σε κάθε επιλεγόμενη δραστηριότητα υπάρχουν επιλογές με την ένδειξη «έξοδος» η οποία μας μεταφέρει στο κεντρικό μενού επιλογής των αρχικών τόμων.
2η ΦΑΣΗ: Επιλογή δραστηριοτήτων
Περιγραφή της 2ης φάσης- 1η δραστηριότητα
• Σε αυτή τη φάση ο εκπαιδευτικός κατευθύνει την ομάδα των 2 παιδιών να επιλέξει από τη λίστα δραστηριοτήτων την πρώτη «Πώς ήρθες στον κόσμο;».
• Τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν με αριστερό κλικ την προτεινόμενη δραστηριότητα. Στη συνέχεια επιλέγουν με αριστερό κλικ τη δραστηριότητα στα αριστερά της οθόνης εργασίας με τον τίτλο « Πώς ήρθες στον κόσμο». Στην πορεία οι μαθητές παρακολουθούν την ιστορία, που περιλαμβάνει τη σύλληψη, κύηση και γέννηση ενός παιδιού. Σε κάθε σημείο της αφήγησης στο κάτω δεξί μέρος της οθόνης υπάρχουν 2 βελάκια που δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να επιστρέψουν σε προηγούμενο σημείο της ιστορίας ή να προχωρήσουν σε επόμενο.
Το περιβάλλον της δραστηριότητας αυτής είναι πολύ ευχάριστο για τα παιδιά, καθώς τα εισάγει σε δυσνόητες έννοιες, όπως αναπαραγωγικό σύστημα, σύλληψη, κυοφορία, γέννηση και πρώτη ανάπτυξη με απλό και κατανοητό τρόπο. Ενδείκνυται για παιδιά με νοητική υστέρηση γιατί η μάθηση αποκτάται μέσω παιχνιδιού και μέσω πολυαισθητηριακής οδού.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ 1ΟΥ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΜΕΤΑΓΝΩΣΗ
• Μοιράζεται το πρώτο φύλλο εργασίας στο κάθε παιδί της ομάδας. Αρχικά συζητά η κάθε ομάδα ξεχωριστά με θέμα την ιστορία που μόλις παρακολούθησαν. Στη συνέχεια, το κάθε παιδί μόνο του συμπληρώνει το φύλλο εργασίας.
1η δραστηριότητα
Γράψε στις παρακάτω γραμμές με δικά σου λόγια πώς έρχεται ένα μωρό στον κόσμο......................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
2η δραστηριότητα
Επίλεξε τη σωστή απάντηση
Το μωρό αρχίζει να κλοτσά την κοιλιά της μαμάς ....
α) το 4ο μήνα;
β) τον 7ο μήνα;
Το μωρό είναι έτοιμο να βγει στον κόσμο...
α) τον 6ο μήνα ;
β) τον 9ο μήνα ;
Περιγραφή της 2ης φάσης- 2η δραστηριότητα
• Σε αυτή τη φάση ο εκπαιδευτικός κατευθύνει την ομάδα των 2 παιδιών να επιλέξει από τη λίστα δραστηριοτήτων την τελευταία με τίτλο «Το σώμα μου».
• Τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν με αριστερό κλικ την προτεινόμενη δραστηριότητα. Στη συνέχεια επιλέγουν με αριστερό κλικ τη δραστηριότητα στο πάνω μέρος της οθόνης εργασίας με τον τίτλο «Το κεφάλι μας».
• Η δραστηριότητα αυτή ενδείκνυται για παιδιά με νοητική υστέρηση γιατί μέσω παιχνιδιού γίνεται εκμάθηση μερών του προσώπου, καθώς επίσης ο ρυθμός εκτέλεσης της δραστηριότητας είναι αργός.
• Το παιδί δεν είναι παθητικός δέκτης πληροφοριών αλλά αλληλεπιδρά με το λογισμικό. Με τη βοήθεια του ποντικιού σημαδεύει το σημείο του προσώπου που του ζητείται κάθε φορά από τη φωνή του λογισμικού. Η εντολή του δίνεται ακουστικά και οπτικά. Έτσι, το παιδί μετακινεί το ποντίκι, που έχει τη μορφή στόχου στην οθόνη, και όταν εντοπίσει το σωστό σημείο πατάει αριστερό κλικ. Τότε, ένας μικρός πύραυλος εκτοξεύεται από το κάτω δεξί μέρος της οθόνης και κατευθύνεται στο σημείο επιλογής του παιδιού. Στην περίπτωση που το σημείο είναι σωστό, ο πύραυλος εκρήγνυται και το λογισμικό αυτομάτως τοποθετεί ένα επίθεμα στο σημείο αυτό. Ταυτόχρονα, ακούγεται η φωνή του εκφωνητή να επαναλαμβάνει το συγκεκριμένο σημείο π.χ. « Ωχ, το μάτι μου!». Στην περίπτωση λάθους ο πύραυλος εκτοξεύεται προς το σημείο επιλογής αλλά πέφτει προς τα κάτω, σπάει και ακούγεται ο ήχος της θραύσης. Η ένδειξη με το απαιτούμενο σημείο του προσώπου παραμένει στην οθόνη μέχρι το παιδί να καταφέρει να εντοπίσει το σωστό, γιατί διαφορετικά δε είναι δυνατόν να συνεχίσει στην επόμενη εντολή. Τα συνολικά χαρακτηριστικά του προσώπου που απαιτούνται από το λογισμικό είναι 13.
• Με την επιτυχή συμπλήρωση όλων των σημείων, ο μαθητής επιβραβεύεται οπτικά και ακουστικά. Του δίνεται ακόμη η επιλογή να επαναλάβει τη δραστηριότητα.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ 2ΟΥ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΜΕΤΑΓΝΩΣΗ
1η δραστηριότητα
Ζωγράφισε στο παρακάτω σημείο ένα πρόσωπο με μάτια, μύτη, στόμα, αυτιά και μαλλιά.
2η δραστηριότητα
Διάλεξε από διάφορα περιοδικά εικόνες προσώπων, κόψε τα και κόλλησε τα σε ένα μεγάλο χαρτόνι. Στη συνέχεια περίγραψε προφορικά τα πρόσωπα στους συμμαθητές σου (π.χ. χρώμα μαλλιών, χρώμα ματιών).
3η δραστηριότητα
Σταθείτε ανά 2 άτομα πρόσωπο με πρόσωπο. Ο ένας θα δείχνει ένα σημείο στο πρόσωπο του και ο άλλος θα λέει φωναχτά ποιο είναι. Στη συνέχεια θα κάνετε το αντίστροφο.
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με τη χρήση αυτού του εκπαιδευτικού σεναρίου επιθυμούμε να είναι σε θέση ο μαθητής με νοητική υστέρηση να κατανοεί βασικά στοιχεία της αναπαραγωγικής διαδικασίας, της κύησης και της γέννησης, καθώς επίσης να αναγνωρίζει και να ονομάζει στοιχεία του ανθρώπινου προσώπου. Αναμένουμε το παιδί να μπορεί γενικεύσει τις νέες γνώσεις κάνοντας χρήση αυτών στον προφορικό και γραπτό λόγο. Παράλληλα εισάγεται σε βασικές γνώσεις χρήσης του Η/Υ .
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει ανεξάρτητα την κάθε φάση του σεναρίου αλλά και τη συνολική επιτυχημένη ή όχι εφαρμογή του.
Αρχικά πρέπει να εκτιμήσει ο εκπαιδευτικός κατά πόσον το εκπαιδευτικό σενάριο μπορεί να ενταχθεί στην καθημερινή διδασκαλία της τάξης ένταξης και κατά πόσον ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών με νοητική υστέρηση.
• Είναι οι διδακτικοί στόχοι ξεκάθαροι και συνδέονται με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών ;
• Ενισχύει την ενεργητική και την ομαδοσυνεργατική μάθηση ;
• Αξιοποιεί κατάλληλα τις δυνατότητες των ΤΠΕ ;
• Παρέχει στον εκπαιδευτικό τις δυνατότητες γενίκευσης και επέκτασης ; Είναι εύκολο για τον εκπαιδευτικό να το σχεδιάσει και να το εφαρμόσει στην τάξη ένταξης ;
Ο εκπαιδευτικός καλείται ακόμη να αξιολογήσει την ανταπόκριση των μαθητών στις δραστηριότητες του σεναρίου. Μπορεί να εκτιμήσει το βαθμό ικανοποίησης των μαθητών, τις δυσκολίες που συνάντησαν και τις δικές τους προτάσεις για μελλοντικές δραστηριότητες μέσω ερωτήσεων.
Βασικός στόχος του σεναρίου είναι η εκμάθηση πληροφοριών σχετικών με το ανθρώπινο σώμα. Έτσι, μετά την εφαρμογή του θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να αξιολογήσει το κατά πόσο το εκπαιδευτικό σενάριο ανταποκρίθηκε στους στόχους που είχε θέσει αρχικά. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με τα φύλλα εργασιών που δίνονται μετά την κάθε δραστηριότητα είτε με προφορικές ερωτήσεις.
Τέλος, εκτιμάται ο βαθμός γενίκευσης της νέας γνώσης στη διδακτική πράξη και στην καθημερινότητα του παιδιού με νοητική υστέρηση. Συγκρίνεται το πριν και το μετά της συμπεριφοράς, με την παρακολούθηση πριν και μετά τη διδασκαλία του σεναρίου, τόσο στην τάξη ένταξης όσο και στα πλαίσια της γενικής τάξης. Ακόμη, αξιολογείται η ενεργή συμμετοχή του παιδιού και η απόκτηση δεξιοτήτων αλληλεπίδρασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου